Blog

13
Op 15 juli 2013 reden we met ons gezin en de caravan in de file op de Périphérique, de rondweg van Parijs. We waren onderweg naar Zuid-Frankrijk, het was warm, we reden zo’n 20 kilometer per uur. Veel Nederlanders om ons heen, wie weet reed jij ooit ook op de Périphérique. Je hebt beeld. Tegen mijn vrouw zei ik: ‘Ik ga met partners de BusinessITScan maken’. Mijn vrouw: ‘Wát ga je maken?’, onze kinderen: ‘Is het nog ver?’. 
 
Ik legde het uit: ‘Hoe kan het dat er wél slimme tools bestaan om personen te ontwikkelen zoals MBTI, DISC, Energy Drives en CVI, maar dat er géén slimme integrale  en onafhankelijke tool bestaat om organisaties te helpen met hun digitale transformatie?’. Het idee liet me niet meer los.
 
In veel organisaties zag ik directies en managers worstelen om business modellen, processen en IT te vernieuwen, om relevant te blijven voor hun klant. Ik dacht: ‘Typisch: organisaties moeten steeds sneller schakelen, maar integraal organisatie&IT-advies is nog een relatief traag proces: na een paar weken/maanden workshops of interviews met consultants, wordt een .docx, een .pptx en een forse factuur gemaakt. Té vaak is dat advies niet integraal, en té vaak is er daarna geen energie en/of budget meer om adviezen in te voeren.

Ook zag ik dat goedbedoeld methodes en jargon worden geïntroduceerd (zoals ASL, BISL, COBIT, Agile, ITIL4.0, SAFe, SIAM), waarmee IT onbewust tegen business zegt: ‘Als jullie nou ook Esperanto (of een andere vreemde taal) leren, dan kunnen we communiceren en dan werken we beter samen!’. Maar…. De klant moet toch centraal staan, dus die moet zijn eigen taal kunnen spreken! Dat geldt ook voor de interne klant van IT…
 
Onze kinderen vroegen in 2013: ‘is het nog ver?’. Zij bedoelden de camping. Ik dacht aan de BusinessITScan. Inmiddels is het 2019, vele opdrachten en files verder. Met vele partners werkten we aan onze droom. Inmiddels mochten we met de BusinessITScan bij vele organisaties bijdragen aan transformaties van business&IT in vele landen.

Post Rating

Comments

There are currently no comments, be the first to post one!

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website