‘Goede voorbereiding is het halve werk’, aldus Peter Meyer: ‘in eerste instantie dachten we in vrij korte tijd de overgenomen winkels te kunnen integreren. Maar met de overname van de 38 USN-winkels werden we ook merkeigenaar van een aantal prachtige merken in de automaterialenbranche, kregen we er 250 vakkundige collega’s bij, en natuurlijk wilden we onze nieuwe klanten goed blijven bedienen en de omzet behouden.
Ook logistiek gezien stonden we voor een enorme uitdaging: we zijn alle 38 nieuwe winkels gaan beleveren vanuit hetzelfde centrale magazijn waarmee we al 200 winkels beleverden.’ Peter grinnikt: ‘prachtige topsport dus!’
Na zorgvuldige voorbereiding met een programmamanager en de afdelingen Sales, HR, Logistiek en ICT begon Brezan met het ‘op proef overzetten’ van 1 winkel.
Peter: ‘Alles moest kloppen. Een aantal voorbeelden: de winkelmedewerkers moesten worden opgeleid in de voor hen nieuwe winkelapplicatie, de database moest de juiste klant- en artikelgegevens bevatten, PC-, pin, - en telefonieapparatuur werd vervangen, winkels werden opnieuw ingericht, enzovoorts. Met een slimme speciaal voor dit project ontwikkelde tool (onze zogenaamde ‘Flipperkast’) is dit zeer goed verlopen.
Na de proef konden we in 7 weken alle winkels zorgvuldig en beheerst ‘Brezaniseren’. Het was voor alle afdelingen een complex maar zeer succesvol project waarbij de omzetwaarde behouden is, en dat de onderlinge samenwerking in de organisatie versterkte. Dat succes hebben we samen gevierd met een groot feest.’