Zoals bij veel organisaties heeft het IT-landschap bij Nedmag zich in de loop der jaren ontwikkeld. Aart vertelt: ‘door het IT-landschap met onze IT-medewerkers overzichtelijk te documenteren, maakte de interim IT-manager ons als directie duidelijk waar we staan. Verbeteringen doorvoeren om productiever en innovatiever te worden, raakt al snel 2 á 3 á 4 bedrijfsapplicaties. Dat beperkt op de eerste plaats onze wendbaarheid, en maakt op de tweede plaats duidelijk hoe zorgvuldig verbeteringen geïntroduceerd moeten worden. We produceren 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Een mooie spinoff van het opgerichte key user team: doordat business & IT tegenwoordig samen vooraf goed verwachtingen afstemmen en beter samenwerken, worden ook complexere vernieuwingen succesvol gerealiseerd. Zonder dat processen stilvallen.’
Nedmag stond voor een aantal keuzemomenten om bedrijfsapplicaties en IT-infrastructuur te vernieuwen. De CFO vertelt: ‘Keuzes hierover maakten we in het verleden best doordacht, maar we merkten dat eigenlijk toch een te complex IT-landschap was ontstaan. In de basis is ons proces eenvoudig: we halen zout uit de bronnen, verwerken dat, en leveren het in verschillende halffabrikaten aan onze wereldwijde klanten. Twee vragen zijn daarom met de interim IT-manager beantwoord: kan ons IT-landschap eenvoudiger, en kunnen we daarbij gebruik maken van cloud?
Deze vragen – en meer – zijn beantwoord in de digitale strategie’.