Blog

17

In de vorige eeuw zagen we veel ‘Liefde is…’ cartoons. Kim Casali tekende ze: allerlei tekeningetjes over hoe mooi de liefde kan zijn. Kim definieerde en tekende de liefde op vele manieren. Op de drempel van het nieuwe decennium zien we heel veel artikelen en tekeningen over digitale transformatie. Net als liefde wordt digitale transformatie op vele manieren gedefinieerd en getekend. 

'Vroeger’ zochten we definities op in een papieren woordenboek. Ook woordenboeken zijn getransformeerd. Daarom Vandale.nl geraadpleegd… ‘Digitale’ betekent volgens Vandale.nl ‘werkend op basis van het binaire stelsel’, ‘transformatie’ betekent ‘omvorming, gedaanteverandering’. Als we dat bij elkaar brengen, dan is een digitale transformatie dus een gedaanteverandering op basis van het binaire stelsel. Gelukkig krijgt de mens bij digitale transformatie steeds meer aandacht.

IT’s Teamwork Knowledge Partner bij iSourcing Hub

Om die reden is IT’s Teamwork eerder dit jaar aangehaakt als iSourcing Hub Knowledge Partner op het thema Business-IT Alignment. IT’s Teamwork adviseert organisaties over digitale transformatie, IT-strategie, Business-IT alignment en sourcing. De BusinessITScan speelt daarbij een belangrijke rol en helpt bij digitale transformatie om mensen niet alleen aandacht te geven, maar ook op één lijn te brengen.

Hoe dat in de praktijk werkt lees je in deze blog over het project bij Asics. Dat project kwam tot stand door een match van Outsourcing Hub via Altijd Continuïteit naar IT’s Teamwork. Met in dit geval zelfs als resultaat dat het project genomineerd is voor de Computable Awards 2019 als ICT Project van het Jaar: Asics transformeert Business en IT met BusinessITScan.

Charles Darwin

Terug naar digitale transformatie en de definitie ervan. Charles Darwin stelde: “It is not the biggest, the brightest or the best that will survive, but those who adapt the quickest”. Darwin doelde op de zogenaamde Darwinvinken, maar zijn uitspraak geldt zeker ook voor organisaties: organisaties die snel transformeren en – vanuit klantperspectief – toegankelijk zijn, hebben de toekomst. Ook in het volgende decennium zal ‘digital’ daarbij een nóg grotere rol spelen. Aanpassingskwaliteiten worden dus nóg belangrijker.

Onze definitie van digitale transformatie: ‘Met aanpassingen aan business model, mensen, processen en (steeds meer) systemen zorgen dat een organisatie toegankelijk en relevant blijft voor haar klant’. Dat is geen one-size-fits-all-verhaal: iedere organisatie staat op een ander punt in haar evolutie. Eén ding is daarbij zeker: snel aanpassen lukt alleen als de neuzen dezelfde kant op staan, en dat blijkt vaak niet het geval.

Aanpassen dus … maar wat? En hoe?

Veel directieleden, managers en professionals hebben een mening over bedrijfsvoering en IT (en dat mag ook), maar de meningen zijn zelden gelijkgericht. Het gevolg is dat de energie en de middelen niet op de juiste doelen worden gericht, en dat verwachtingen niet duidelijk zijn. Belangrijker nog: zo wordt onvoldoende aan de leidende thema’s gewerkt om relevant te blijven voor de klant. Een hechtere interne en externe afstemming is nodig omdat aanpassen vaak de drie punten van de verbeterdriehoek raakt: mensen, processen en systemen. Soms verandert de verbeterdriehoek helaas in een Bermudadriehoek.

Evolutie: de Darwinvink wordt de wc-vink

Tijdens ons samenwerken met klanten, valt op dat vooral IT-dienstverleners en organisatie-adviseurs hun eigen portfolio zien als digitale transformatie. Dan zie je de klant denken: “Zij van wc-vink raden ons wc-vink aan”, of “Die hamer ziet elk probleem als een spijker”. IT-proposities suizen hen om de oren: kom in onze cloud, doe blockchain, investeer in AI, leer regiemanagement.

Onze visie: ken uzelve & basis op orde

IT’s Teamwork denkt dat iedere organisatie op een ander punt in haar evolutie staat, en dat organisatie-zelf-kennis cruciaal is. Vaak kan dan door hechte samenwerking met kleine overzichtelijke maatregelen veel verbeterd worden. Als die basis goed staat, dan kunnen geavanceerdere functionaliteiten of diensten toegevoegd worden.

IT’s Teamwork ontwierp in 2014 met partners de zes succesfactoren voor digitale transformatie: een voor iedereen begrijpelijke en integrale methode, die helder businessverwachtingen en IT-randvoorwaarden verwoordt en mensen bij elkaar brengt. De zes succesfactoren zijn communicerende vaten, en worden samen met IT-tevredenheid doorgemeten met een slimme tool: de BusinessITScan. Dit is een unieke integrale spiegel voor Business&IT. Self service, meertalig, onafhankelijk en multipersona. Dit versterkt organisaties en stelt hen in staat om met meer zelfkennis en vanuit overzicht prioriteiten te stellen.

IT-tevredenheid als indicator voor (digitale) verandervaardigheid: meten = weten = verbeteren

Het is opvallend hoeveel organisaties geen IT-tevredenheidsmeting doen. Terwijl IT-tevredenheid samen met de ‘de zes succesfactoren’ een uitstekende indicator is voor transformatievaardigheid van de gehele organisatie. Laten we duidelijk zijn, een gebruikersorganisatie mag hoge eisen stellen aan zijn IT-afdeling: de lat mag omhoog.

Digitale transformatie is… altijd verrassend

Net als de liefde is digitale transformatie altijd verrassend: de uitkomst is nooit volledig voorspelbaar. Met de zes succesfactoren voor digitale transformatie wordt wel heel veel transformatie-ervaring doorgegeven. Het denken vanuit de zes succesfactoren vergroot de kans op succes!

Succesfactor 1: Partnership

Het rendement van organisaties kan verhoogd worden wanneer management, financials, gebruikers en zowel interne als externe IT-leveranciers optimaal samenwerken. Als kritische en samenwerkende partners. Als (vertegenwoordigers van) gebruikers goed samenwerken met IT-medewerkers via een proces van business IT-alignment, kan de IT-afdeling procesveranderingen sneller faciliteren.

Partnership is zowel voelbaar als meetbaar: de NPS toont aan wat het – top of mind – rapportcijfer is voor IT-tevredenheid. Meet en bespreek daarom periodiek met de IT-afdeling de wederzijdse tevredenheid en werk samen aan verbeterpunten.

Meer weten?

De andere 5 succesfactoren zijn: bijdrage aan productiviteit, bijdrage aan innovatie, IT-competenties, Stabiliteit/Continuïteit, en IT financiële zaken. Wil je meer weten over de zes succesfactoren voor digitale transformatie, download dan de whitepaper of vul de gratis sneak preview in, en ontvang direct het integrale dashboard en adviesrapport.

Het denken vanuit de zes succesfactoren is een belangrijke eerste stap. Door ook echt te gaan meten om zo verschillende meningen in kaart te brengen en vervolgens te verbeteren (!) wordt de kans op succes pas echt vergroot. Wil je hier meer over weten of eens van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met mij op: Anton Dijkhuis, 0318 – 240 066 of 06 – 373 86 925.

Post Rating

Comments

There are currently no comments, be the first to post one!

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website